Marketing, korporacje i psy

Żyjemy w takich czasach, że aby pomagać potrzebującym nie wystarczy napisać chwytającą za serce historię, ale należy mieć chociaż podstawową wiedzę na temat marketingu (niezależnie czy chodzi o pomoc ludziom czy zwierzakom). Dużym firmom jest łatwiej nie tylko dlatego, że mają budżety na realizacje kampanii, ale przede wszystkim dzięki specjalistom, których zatrudniają.

W dobie internetu najważniejszy jest pomysł – jak to mamy, to tłum internautów sam podłapie inicjatywę.

Udało mi się skontaktować z kilkoma dużymi firmami i uzyskać wiele ciekawych informacji na temat kampanii/akcji pro zwierzęcych – najbardziej zainteresowały mnie pomysły firm, które na co dzień nic wspólnego ze zwierzętami nie mają.

POKOCHAJ_3 (1024x683)

Bardzo spodobała mi się akcja zorganizowana przez IKEA – zorganizowana w USA i Singapurze a teraz także w Polsce!

8 sierpnia w sklepie IKEA w Katowicach rozpoczął się projekt POKOCHAJ! Wraz z Fundacją Przystanek Schronisko IKEA promuje adopcję bezdomnych zwierząt. (Filmik powyżej)

Każdy zwierzak szukający domu został sfotografowany i wydrukowany w naturalnych rozmiarach. Psy i koty mają indywidualny profil na stronie akcji www.pokochaj.org, na który można wejść przez przeglądarkę lub skanując QR kod.

„Polskie schroniska są przepełnione, przebywa w nich już ponad 100 tysięcy zwierząt. Tylko część z nich doczeka się swojego nowego domu” –  mówi Iwona Cięciwa z Fundacji Przystanek Schronisko. „Dlatego tak ważne jest, aby nie kupować psów i kotów, tylko adoptować, bo nawet najlepiej zorganizowane schronisko nie zastąpi im domu. Razem z IKEA zrobiliśmy już wiele w tym kierunku. Wierzymy, że akcja POKOCHAJ! sprawi, że tych pokochanych zwierzaków będzie więcej, a mieszkańcy Katowic zaangażują się co najmniej tak bardzo jak mieszkańcy Singapuru” – dodaje Iwona Cięciwa.

W Singapurze wszystkie psy, których podobizny stanęły w sklepie IKEA znalazły dom, a film z akcji obejrzało ponad 300 tysięcy osób. W Katowicach w ciągu tygodnia od rozpoczęcia akcji już siedem zwierzaków zyskało kochającą rodzinę!

„Nasi klienci przychodzą do IKEA aby stworzyć mieszkanie swoich marzeń. Mamy nadzieję, że uda nam się ich przekonać, że mieszkanie staje się pełne radości, kiedy pojawia się w nim pies lub kot” – mówi Agnieszka Chwastek – koordynator ds. zrównoważonego rozwoju IKEA. „Z Fundacją Przystanek Schronisko współpracujemy już dwa lata i jestem pewna, ze nasza wspólna akcja okaże się podobnym sukcesem jak projekty w Singapurze i Stanach Zjednoczonych, a wszystkie zwierzaki znajdą kochające domy” – dodaje Agnieszka Chwastek.

Akcja POKOCHAJ! trwa do 30 września. W tym czasie w sklepie IKEA wystawione jest 31 podobizn psów i kotów.

baner_FB_504x504_pix

Od 2005 roku organizacja Rally to Rescue® uratowała ponad 600 000 zwierząt. Purina Pro Plan® wspiera setki małych organizacji w ich codziennej walce z bezdomnością psów i kotów.

001

Ok. 2 lata temu Purina przejęła także największy portal adopcyjny Adopt A Pet. Purina robi kawał dobrej roboty w walce z bezdomnością.

Kolejną firmą psiarkso – kociarską jest Mars, a dokładniej marki Whiskas i Pedigree, którzy poza miesiącem zdrowych zębów organizują także akcję „Kupując – pomagasz”. Jest to jedna z największych w Polsce akcji charytatywnych na rzecz bezdomnych zwierząt, organizowana z okazji Światowego Dnia Zwierząt. Jej celem jest przekazanie ponad 2 milionów posiłków dla psów i kotów z 25 schronisk w całej Polsce.

W 2013r ambasadorzy akcji „Kupując-pomagasz” nagrali także wzruszającą piosenkę pt. „Nie jesteśmy najważniejsi”, która zadedykowana została bezdomnym zwierzętom. Muzykę skomponował Janusz Stokłosa, autorem tekstu jest Michał Rusinek. Piosenkę zaśpiewało 11 Ambasadorów akcji, a wśród nich Małgorzata Ostrowska, Majka Jeżowska, Marek Kościkiewicz, Janusz Radek, Sławek Uniatowski, Klaudia Kulawik, Hania Stach, Aleksandra Jabłonka, Agata Nizińska, Aicha & Asteya.

Zużyte butelki karmią bezdomne psy – miski napełniają się karmą i wodą za każdym razem, kiedy ktoś wrzuci do automatu plastikową butelkę. Niecodzienny sposób na połączenie dwóch społecznych problemów, o których powiedziano już bardzo wiele.

Turecka firma Pugedon zestawiła ze sobą kwestie ekologii oraz bezdomności zwierząt. Chcąc zwiększyć odsetek odpadów, które oddawane są do ponownego wykorzystania, zainicjowała akcję dokarmiania bezpańskich psów. W Stambule stanęły pojemniki, do których przechodnie mogą wrzucać plastikowe butelki. W kontenerach zgromadzone są woda i karma dla psów, które automaty dozują za każdym razem, gdy ktoś wrzuci zużytą butelkę. W ten sposób firma chce przypominać o ekologii i uczyć wrażliwości na los błąkających się po ulicach bezdomnych zwierząt. Filmik do obejrzenia TUTAJ.

Ostatnim przykładem akcji na rzecz zwierząt jest kampania na rzecz walki z rakiem u psów i kotów:

001

Psy wystąpiły w teledysku – spot przypomina amerykańskie teledyski nagrywane przez gwiazdy, które zjednoczyły się w jednym celu i wspólnie zaśpiewały, a pieniądze zebrane w ten sposób przekazano na szczytny cel. Różnica polega na tym, że w filmie zagrały psy i jeden kot, a głosy zostały podłożone przez muzyków. Pieniądze zaś są przekazywane organizacji Ontario Veterinary College Pet Trust, działającej na rzecz zwierząt.

Statystyki odnośnie raka występującego u zwierząt wciąż spędzają sen z powiek: co czwarty pies i co ósmy kot umierają z powodu wystąpienia u nich tej choroby. Twórcy kanadyjskiej kampanii „Keep Cancer on a Leash” („Trzymaj raka na smyczy”) stworzyli klip, który ma nie tylko zwrócić uwagę na problem, ale także przekonać właścicieli czworonogów, że rak który atakuje zwierzęta jest tak poważną chorobą jak ten, który występuje u ludzi. Idąc dalej tym tropem, ludzie powinni dbać o swoich futrzastych przyjaciół tak samo, jak o siebie i pozostałych członków rodziny. Teledysk ma cel fundraisingowy, akcję wspiera także firma Purina, producent karm dla psów i kotów.

Część zwierząt występujących w klipie pokonała nowotwór, zatem ich historia jest oparta na faktach.

Znacie jakieś ciekawe kampanie społeczne lub działania w które są zaangażowane duże międzynarodowe firmy? Piszcie do mnie na maila: fado@psiewedrowki.pl

  • Akcja w IKEA – super. Co do reszty jestem nastawiona z pewną dozą dystansu, ze względu na ich marketingowy charakter. Niby miesiąc zdrowych zębów, a tak naprawdę sposób na zdobycie klientów – nie mam nic przeciwko temu, żeby nabywać w ten sposób nowych użytkowników marki i ich lojalizować, ale kaman – nie udawajmy, że tu chodzi tylko o zdrowie polskich burków. Pedigree i Whiskas to nie marki, którym chciałabym nabijać kiesę :P Ale to taki off top, głośno myślę i nie bardzo w temacie :D

    • co racja to racja, inna sprawa, że każde korpo robiąc takie akcje ma na celu promocje własnej marki.

  • Nam też bardzo spodobała się akcja w IKEI! Trzymamy kciuki za to, aby wszystkie psiaki znalazły dom!

    • jestem w kontakcie z ludźmi z ikei i będę informować jak się akcja udała :)

      • A nie wiesz, czy w innych miastach Polski jest planowana taka akcja? Byłoby super zobaczyć psiaki w „swojej” IKEI :)

        • nie mam pojęcia, podejrzewam, że testowo zrobili w Kato coby sprawdzić jak Polacy zareagują. Spróbuje się dowiedzieć i dam znać :)

          • I jak, dostałaś jakieś info od Ikei na temat tej akcji?

          • jeszcze nie, końcówka wrześnie już jest więc się przypomnę :)